Desperate Housewives نساء حائرات
صحبة جميله من نساء حائرات كل واحده ليها حكايه واراء
انضمي معانا وعرفينا بنفسك..
صحبة جميله من نساء حائرات كل واحده ليها حكايه واراء
انضمي معانا وعرفينا بنفسك..
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

صحبه بنات نتشارك في الحياه ازياء وطبخ واولاد وحضانات وتربيه

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
Like/Tweet/+1
المواضيع الأخيرة
» رمضان كريم
الخرس الزوجي Emptyالسبت يوليو 21, 2012 4:27 pm من طرف sossa

» احساس غريب
الخرس الزوجي Emptyالثلاثاء يوليو 17, 2012 9:56 pm من طرف sossa

» معلومات هامه عن تساقط الشعر
الخرس الزوجي Emptyالثلاثاء يوليو 17, 2012 9:44 pm من طرف sossa

» يوميأت" عايزه اخس"
الخرس الزوجي Emptyالأحد يوليو 01, 2012 10:38 am من طرف نوشا زين

» ايه رأيكم
الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 18, 2012 8:26 pm من طرف maleeka

» ( الذاتوية) معايير تقييم الحاله العقلية لابني
الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 18, 2012 8:17 pm من طرف maleeka

» افكار مهمه لست البيت
الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 18, 2012 8:08 pm من طرف maleeka

» شيخوخه قبل الاوان
الخرس الزوجي Emptyالأحد يونيو 17, 2012 7:11 pm من طرف maleeka

» الخرس الزوجي
الخرس الزوجي Emptyالجمعة يونيو 15, 2012 7:41 pm من طرف سوزي

Like/Tweet/+1
Comments
find us
Comments

الخرس الزوجي

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
نوشا زين

نوشا زين

مسات : 42

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالسبت يونيو 02, 2012 3:09 pm

مش عارفه......... انا لسه معدتش ال5 سنوات بس قربت ولكن احيانا اشعر ان زوجي صامت فتره طويله (ساعتين بالكثير)في البدايه كنت اصمت انا الاخري (لماذا لا يبدأ هو بالكلام؟؟؟)
وسيل من الافكار علي غرار(ماهو لسانه شبرين مع الغرب وبقه مفتوح من الودن دي للودن دي بس يجي عندي انا والنكد يحضر طب والله مانا معبراه)هههههههه لا يعني مش للدرجه دي بس احيانا بستغرب ومع ذلك تفرق كتير لو فتحت معاه كلام ورد عادي ولو فتحت معاه كلام ورد من تحت الدرس ,وعلي كل حال الراجل في مرحله الخرس الزوجي دي نادرا لما بيبدأ هو بالكلام دي طبيعه في الراجل مش عشان هو بيتقل ولا حاجه ,وكمان الراجل ممكن يلفت انتباه الست ليه ويستحوز علي انتباهها بسهوله وعلي العكس الست من الصعب انها تستحوز علي انتباه الراجل بسهوله بمعني ان الست ممكن لما تكلم جوزها حتي لو الموضوع مهم يفضل عنيه علي الشئ الي كان شاغله (التلفاز او الكمبيوتر او الجرنال) بس سا معها كويس وبيرد كل حين ومين او يهز رأسه عشان تعرف انه معاها وعلي العكس ممكن لو الزوج وجه كلام للزوجه غالبا بتسيب كل الي في اديها وتبص ناحيته تلقائي وده سبب من الاسباب الي بيخلي الكلام مايطولش بسبب عدم انتباه الزوج الي زوجته جيدا فأكيد بتتضايق ويأما هتنتقده (انتا مبتبصليش ليه وانا بكلمك سيب الزفت الي في ايدك ده وركز معايا) او هتزعل وتبطل كلام(والله لخليك تيجي لحد عندي زي ال........)وده طبعا علي حسب طبيعه الست انا عن نفسي لما بيحصل الموقف ده معايا بعمل نفسي قطعت الحديث عشان اقوم اجيب حاجه وطبعا بقطعه في حته شيقه اوي عشان يفضل مستني يسمع الباقي وساعتها الكوره في ملعبي لأنه لما ارجع مش هتكلم تاني في الموضوع وساعتها هوه هيبقي عنده الفضول انه يسمع وبناء عليه هيبقي وقتها منتبه وكله اذاان صاغيه ,وفي طريقه تانيه بس دي لو الاولي ماجبتش نتيجه وهيه انه اول موضوع هيكلمني فيه بعد ماعمل معايا كده هسمعه بنفس الاسلوب (بدون انتباه)وساعتها هيحس ان الموضوع مستفذ وبالتدريج هيبطله

كمان الافضل ان الست تتعود انها لما تكلم زوجها دايما عنيها في عنيه وتقرب منه قدر المستطاع اثناء الكلام وممكن كمان يدها تبقي علي كتفه او علي وجهه (زي مابنكلم ولادنا الاطفال عشان نلفت انتباههم بنحط ادينا علي راسهم او علي ذقنهم او نمسك اديهم واحنا بنتكلم الرجل زي الطفل في بعض اللحظات والاسلوب ده بيخلي ليكي تأثير عليه)

كمان الصوت الواطي في الكلام بيجبر الي قدامك انه ينتبه

والغموض النسبي ده مهم قوي لان كل ماكان الزوج فاهم مراته قوي مبيبزلش اي مجهود في التعامل معاها (عشان كده في فترات الخطوبه بنحس ان الراجل مهتم قوي بينا)

لازم الست تعمل وقت ليها هيا وزوجها من غير الولاد ان شاله مره واحده في الاسبوع يروحوا مكان يتكلموا فيه مع بعض او يتعشوا او حتي يقعدوا مع بعض في البيت بس بمفردهم بدون الاولاد ودايما الست لازم هيه الي تسمع لزوجها وتسأله عن اخباره وعن شغله وتقوله دايما ( يا حبيبي انتا مضغوط اوي وبتعمل مجهود كبير ولازم تدي لنفسك حق انتا صعبان عليا وانا متضايقه اوي علشانك ونفسي اشيل الحمل عنك حتي لو هيه بتشتغل)الرجل بيحب العطف قوي ويحب الست الي تشعر بقيمته وتحسسه انا بيعمل مجهود محدش غيره يقدر يعمله

دايما لازم الزوج يحس ان احلي واريح لحظاته هيه الي بيقضيها مع زوجته ويحب ياخد رأيها ويحكلها علي تفاصيل يومه وده بيحصل بالخطواط الي فاتت دي وهيه كمان لازم تقوله ان انا مابرتحش غير في الكلام معاك وانتا الوحيد الي بقدر اشكيله همي وانا مليش غيرك في الدنيا

من الاساليب المهمه جدا لتجنب الخرس الزوجي عدم انتقاد الزوج كثير وتوجيه الاتهامات اليه لان ده هيخليه مش عايز يحكيلها اي حاجه وبالتدريج هيبطل يتكلم كتير(بدل ما غلطلي بكلمه ويبقي يومي اسود مش هيعدي)

من الضروري يبقي في خصوصيه للزوجين بعيدا عن الاولاد(يعني نقول اطلعوا بره يا اولاد من فضلكم هتكلم انا وبابا شويه ومش لازم يكون في موضوع مهم او مش لازم يبقي في موضوع من اصله يعني قوليله انا حسيت يا حبيبي انك مرهق فقلت اريحك من وش الولاد شويه وفي الحاله دي لو هوه فعلا مش مستحمل كلام يكفي حضن دافئ او يضع راسه علي كتفك وتفضلوا سكتين انتوا الاثنين وهوه ده كلام القلب بقي وفعلا بيغني عن كلام اللسان

ولما تحبي تتكلمي معاه قوليله انتا شكلك دماغك مشغوله وانا مش عايزه اصدعك ياحبيبي انا هسيبك لوحدك شويه وساعتها يأما هيقولك لأ خليكي وتعالي نتكلم او هيقعد شويه لوحده وبعدين هيجي لحد عندك ويفتح هوه الكلام

يعني خلاصه الرغي ده انه الست هيه الي لازم تحاول تلفت انتباه زوجها وكمان تعرف تحدد امتي زوجها محتاجها تكون صديقه وامتي محتاجها ام وامتي محتاجها زوجه .......الخ

والي مش متعوده علي الاسلوب ده مع زوجها من البدايه تقدر تعمله دلوقتي واحده واحده وبالتدريج وهيبقي شئ متعود عليه مع الوقت

كل الكلام الي فات ده بيحمي الراجل من ازمه منتصف العمر (دي قصه تانيه خالص بس اسؤ بكتير من الخرس الزوجي)

وقبل كل شئ لازم ندعي ربنا اننا نكون قره اعين لازواجنا ويضع المحبه والرحمه في قلوبهم cheers
amiratol

مسات : 3

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالسبت يونيو 02, 2012 9:48 pm

أنا احييك لأن بصراحه موضوعاتك جامده وقريبا جدا من الفكر الاوروبي
sha3nona

sha3nona

مسات : 57

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 04, 2012 12:05 pm

هههههههههههههههههههههه والله يا نوشا ضحكتني أنت متجوزه بقالك قد ايه ميه الميه بقالك سنتين أو تلاته اصلك لسه عندك نفس للمناهده ... ربنا يهديلك سرك دايما
نوشا زين

نوشا زين

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 04, 2012 6:56 pm

علي فكره انا اعرف واحده متجوزه بقالها 14 سنه وعلاقتها بزوجها احسن مني انا نفسي وعندها خلق اكتر مني بكتير الموضوع ملهوش علاقه بالمده هو ليه علاقه بالثقافه وبالتعود اكتر
بس قوليلي انتي بقالك قد ايه متزوجه يا شعنونه(12)سنه مثلا
sha3nona

sha3nona

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالإثنين يونيو 04, 2012 7:14 pm

أنا اتجوزت في 2003 يبقوا كأم 9 سنين تقريبا
وعلى فكره أنا عامل دكتوراه وكنت أصغر دكتوره في الكويت وعندي قدر كويس من الثقافة
بس صدقيني القصه تختلف لما تعدي التلاتين
نوشا زين

نوشا زين

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالثلاثاء يونيو 05, 2012 8:07 pm

انتي فهمتيني غلط انا مقصدش الثقافه العامه انا اقصد فيما يخص الحياه الزوجيه يعني كل انسان ليه نظره مختلفه وعادات واسلوب حياه وعلي كل انا مش حسه ان 9 سنين كتير
ومع ذلك ظروف الحياه بتلعب دور كبير اوي في العلاقه بين الزوجين

صحيح يا شعنونه انتي عندك اولاد قد ايه واعمارهم ايه وكمان انتي بتشتغلي ولا لأ
sha3nona

sha3nona

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالخميس يونيو 07, 2012 7:50 pm

على فكره أنا مش زعلانه ياما طبلت على الراس طبول بس بجد يا نوشا الموضوع مع السنين يتغير ملامحه يجوز يبقى شخص مختلف ويجوز توصلي لمرحلة مش فارقه
والكارثة ان هو الوقت اللي بتدخل فيه الطرف التالت هههههه
نوشا زين

نوشا زين

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالجمعة يونيو 08, 2012 11:00 am

ههههههههههههههههههههه
هو الطرف الثالث ده ورانا ورانا
Ody Jody

Ody Jody

مسات : 29

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالخميس يونيو 14, 2012 6:49 pm

ما المشكل ان البنت عندكو بتعمل حاجه ويبقى شكلها بيعقد قبل الجواز بس ونس انها تقع على العريس المطلوب يبقى تتقل وتبقى تسد النفس وكمان صوتها الهادي الشاعري يبقى اجارك الله فرقه حسبالله

انا بهدي الننفوس
نوشا زين

نوشا زين

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالجمعة يونيو 15, 2012 9:43 am

هههههههههههههههههههههه
الكلام ده كان زماااااااااااااااااااان دلوقتي البنت المصريه بقت علي الموضه ومواكبه العصر واحيانا كتير بيبقي ليها خبرات سابقه كمان يعني الحال بقي غير الحال
سوزي

سوزي

مسات : 15

الخرس الزوجي Empty
مُساهمةموضوع: رد: الخرس الزوجي   الخرس الزوجي Emptyالجمعة يونيو 15, 2012 7:41 pm

la eb3edy 3an joudy de lesa fakra enna belmalas

الخرس الزوجي
صفحة 1 من اصل 1